Pendekatan Situasi
Pendekatan situasi dalam proses pengajaran dan
pembelajaran yang diperkenalkan oleh Mackey (1965), antara lain menegaskan
bahawa pernyataan lisan itu merangkumi semua unsur kefahaman mendengar dan penggunaan
unsur-unsur bunyi bahasa yang betul dalam pola, nada dan intonasi tertentu. Pernyataan
lisan ini juga meliputi aspek pemilihan kata-kata dan unsur-unsur infleksi yang
disusun dengan betul supaya tergambar juga makna-makna yang betul mengenainya. Tegasnya, pendekatan situasi yang
berlandaskan teori struktural dan teori pembelajaran behaviouris yang beranggapan
bahawa untuk membolehkan seseorang itu menguasai kemahiran lisan (khasnya
bertutur), terlebih dahulu beberapa kemahiran asas yang lain perlu dikuasai
terlebih dahulu. Antara lain, menguasai kemahiran membuat tanggapan, mengingat,
membunyikan perkataan dan juga aspek struktur bahasa berkenaan. Hal ini
demikian kerana melaluinya aspek penggunaan dan penguasaan bahasa secara lisan dapat
diperbaik dari semasa ke semasa. Dengan
demikian, pendekatan situasi mestilah berlandaskan prinsip pengajaran berikut:
(a) Guru perlu memberi peneguhan kepada setiap satu gerak
balas murid yang betul supaya gerak balas itu diulangi lagi;
(b) Murid mesti dilatih bertutur dengan menggunakan
unsur-unsur bahasa yang digunakan oleh masyarakat;
(c) Guru perlu memahami proses yang terlibat dalam pertuturan
supaya dia dapat memandu dan melatih murid-murid menggunakan alat-alat
pertuturan mereka serta dapat menyebut bunyi dan struktur bahasa dengan betul;
(d) Pengajaran bertutur perlu dimulakan dari peringkat awal
pengajaran bahasa untuk mendorong minat murid-murid belajar bahasa. Jika
pengajaran kemahiran bertutur ini diajar pada peringkat lanjutan, iaitu setelah
murid menguasai bahasa tulisan, keupayaan
murid-murid bertutur dengan menggunakan bahasa yang betul akan terganggu. Hal
ini deemikian kerana murid telahpun membentuk kelaziman sebutan bahasa yang
salah;
(e) Penggunaan pita rakaman dapat membantu guru-guru melatih
tubi murid-murid dalam latihan bertutur;
(f) Kelaziman bertutur dalam sesuatu bahasa berbeza. Apabila murid-murid mempelajari bahasa kedua,
guru tidak boleh membiarkan mereka menghasilkan sebutan-sebutan bahasa sasaran
secara automatik. Sebaliknya, guru perlu
memandu murid-murid secara sedar (melalui aktiviti latih tubi) menggunakan
alat-alat pertuturan mereka bagi menghasilkan sebutan-sebutan bahasa yang baru
mereka pelajari itu;
(g) Bagi penutur-penutur bahasa kedua, kelaziman-kelaziman
bahasa pertama mereka akan mengganggu pembentukan kelaziman bahasa yang
baru. Oleh itu, guru perlu melatih tubi
murid-murid tersebut supaya dapat menghasilkan sebutan-sebutan yang betul.
Walau bagaimanapun Walkins (1975), berpendapat murid
sukar memindahkan pengetahuan kemahiran bertutur yang dipelajari dalam bilik
darjah kepada penggunaan dalam kehidupan seharian. Hal ini demikian kerana guru biasanya begitu
menentukan bahasa yang perlu dihasilkan oleh murid-murid. Tujuannya, guru ingin membantu murid-murid
memilih bahasa untuk digunakan dalam situasi tertentu. Maka, sebenarnya
pembelajaran bahasa perlu berdasarkan kepada pengalaman yang sedia ada dalam
kalangan murid-murid dalam kehidupan harian mereka. Sekiranya semua hasilan bahasa dikawal oleh
faktor luaran, misalnya oleh guru, maka murid tidak mempunyai pengalaman untuk
menguasai kecekapan bahasa mereka secara bersendirian. Ini bermakna murid tidak mampu memindahkan
kemahiran bertutur yang diperoleh melalui situasi pembelajaran bahasa di dalam
bilik darjah untuk digunakan dalam situasi penggunaan bahasa yang sebenarnya dalam
kalangan masyarakat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan