Majlis
Raja-Raja
Majlis Raja-Raja merupakan sebuah badan
rasmi yang ditubuhkan mengikut Perkara 38 Perlembagaan Persekutuan Malaysia sebagai tempat bagi Raja-Raja dan Yang
di-Pertua - Yang di-Pertua Negeri bertemu dan berbincang. Dalam beberapa
perkara yang tertentu, Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan kerajaan supaya
memperoleh nasihat daripada Majlis Raja-Raja. Urusan pemilihan dan pelantikan Yang di-Pertuan Agong juga terletak pada Majlis Raja-Raja.
Selain itu, majlis ini merupakan kuasa tertinggi dalam hal ehwal Islam di Malaysia.
Majlis
ini dianggotai oleh semua sembilan Raja Melayu dan empat Yang di-Pertua Negeri di Malaysia. Mengikut peraturan hanya
Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Raja-Raja sahaja yang layak mempengerusikan
mesyuarat dan dipengerusikan mengikut giliran yang ada dalam susunan
sebagaimana yang ditetapkan oleh majlis. YAB Menteri Besar / Ketua Menteri hadir sebagai
penasihat kepada DYMM Raja-Raja dan TYT Yang di-Pertua - Yang di-Pertua Negeri
masing-masing. Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong hanya berangkat hadir
pada mesyuarat hari kedua dengan diiringi oleh YAB Perdana
Menteri sebagai
penasihat. Hal Ini menjadikan mesyuarat tersebut sebagai mesyuarat ‘tertinggi’ di
Malaysia. Walau bagaimanapun, Yang di-Pertuan Agong biasanya hanya hadir jika
mesyuarat tersebut akan melantik Yang di-Pertuan Agong atau Timbalan Yang
di-Pertuan Agong yang seterusnya atau mesyuarat untuk membincangkan polisi negara. Timbalan
Perdana Menteri tidak tergolong dalam Majlis Raja-Raja.
Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja dilantik sebagai setiausaha Majlis
Mesyuarat Raja-Raja.
Sejarah
majlis Raja-Raja
Sejarah
Majlis Raja-Raja bermula dengan penubuhan Majlis
Raja-Raja Melayu bagi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Pada 1 Julai 1896, Negeri-Negeri Melayu Bersekutu yang terdiri daripada Negeri Perak, Selangor, Negeri
Sembilan dan Pahang telah ditubuhkan. Sehubungan dengan
itu, satu Majlis Raja-Raja Melayu bagi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu telah
ditubuhkan untuk membincangkan hal-ehwal dan kepentingan bersama dengan pemerintah Inggeris.
Mesyuarat
Pertama Majlis Raja-Raja Negeri Melayu Bersekutu, atau lebih dikenali sebagai
Mesyuarat Durbar telah
diadakan pada 13 - 17 Julai 1897 di Istana Negara, Bukit Chandan, Kuala Kangsar,Perak.
Durbar timbul daripada perkataan Urdu-Parsi (Darbar) yang membawa maksud
istana raja. Durbar juga bermaksud perjumpaan atau persidangan umum yang
diadakan oleh Raja-Raja ataupun gabenor atau wizurai British di India pada masa
dahulu.
Raja-Raja
Melayu yang hadir dalam mesyuarat Durbar tersebut ialah DYMM Sultan Idris
Murshidul Aadzam Shah (Negeri
Perak), DYMM Sultan Abdul Samad (Negeri Selangor), DYMM Tuanku Muhammad (Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan),
dan DYMM Sultan Ahmad (Negeri Pahang).
Pihak
Inggeris pula diwakili oleh Sir Charles Mitchell, Gabenor Negeri-Negeri
Selat dan Pesuruhjaya Tinggi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, Sir Frank
Swettenham (pengerusi
mesyuarat), Residen Jeneral Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, Hugh Clifford,
Residen Inggeris di Pahang, J.P Rodgers, Residen Inggeris di Selangor
dan W.H. Treacher, Residen Inggeris di Perak.
Mesyuarat Durbar telah diadakan sebanyak sembilan kali hingga tahun 1939.
Apabila Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan dalam tahun 1948, keahliannya ditambah
dengan kemasukan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu Negeri Johor, Kedah, Perlis, Kelantan danTerengganu.
Namanya juga telah dipendekkan menjadi Majlis-Raja-Raja.
Mesyuarat pertama bagi tempoh ini telah diadakan pada 18 Februari 1948 di Kuala Lumpur dan telah dipengerusikan oleh DYMM Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar,
Sultan Johor. Pihak Inggeris diwakili oleh Pesuruhjaya Tinggi Persekutuan Tanah
Melayu. Antara Februari 1948 hingga Ogos 1957 mesyuarat Majlis Raja-Raja telah
diadakan sebanyak 50 kali.
Selepas
Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaannya, negeri Melaka dan Pulau Pinang turut menjadi ahli dan ini diikuti
pula oleh Sabah dan Sarawak apabila Malaysia ditubuhkan pada tahun 1963.
Mesyuarat
Majlis Raja-Raja yang pertama selepas merdeka telah diadakan pada 30 dan 31
Oktober 1957 dan dipengerusikan oleh DYMM Sultan Syed
Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail, Raja Perlis. Mesyuarat Majlis Raja-raja ke-125 pula diadakan pada 15 - 16 Oktober
2008 di Terengganu.
Kuasa Majlis Raja-Raja
Pada
1983, pindaan untuk memindahkan kuasa mengisytiharkan darurat diserahkan kepada
Perdana Menteri Malaysia. Bagaimanapun pindaan itu ditolak oleh Majlis
Raja-Raja. Sebagai komprominya,Yang di-Pertuan Agong diberi kuasa memulangkan rang
undang-undang ke Dewan Rakyat untuk dipertimbangkan semula.[1] Pindaan Perlembagaan 1994 juga tidak
mendapat perkenan Majlis Raja-Raja.
Kuasa
raja melantik menteri besar merupakan kuasa formal sahaja. Tetapi dalam keadaan
tidak menentu seperti di Perlis dan Perak pada 2008, kuasa raja akan menjadi
sangat signifikan. Begitu juga di Terengganu dalam pelantikan Menteri Besar
Terengganu 2008.
Malaysia
mengamalkan sistem Demokrasi
Berparlimen di bawah
pentadbiran raja berperlembagaan. Malaysia diketuai
oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yang dipilih daripada sembilan sultan
negeri Melayu untuk berkhidmat selama lima tahun sebagai Ketua Negara dan
Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera.
Sistem
ini berdasarkan sistem Westminster kerana Malaysia merupakan bekas tanah
jajahan British. Kuasa eksekutif ditetapkan oleh kabinet yang dipimpin oleh Perdana Menteri.
Berdasarkan perlembagaan Malaysia, Perdana
Menteri mestilah
seorang anggota Dewan Rakyat, yang pada pendapat Yang di-Pertuan Agong, memimpin kumpulan
majoriti dalam parlimen. Manakala kabinet merupakan ahli parlimen yang dipilih
daripada Dewan Rakyat atau Dewan Negara.
Malaysia
mengamal sistem parlimen dwidewan: Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
Dewan Negara mempunyai 70 orang yang terpilih selama 3 tahun. Pemilihan ahlinya
boleh dibahagikan kepada dua, iaitu 26 ahli dipilih oleh Dewan Undangan Negeri
sebagai mewakili 13 negeri. Seramai 44 ahli lagi dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang
di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri, termasuk dua ahli dari Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur, dan satu ahli masing-masing dari Wilayah Persekutuan
Labuan dan Putrajaya.
Dewan
Rakyat pula mempunyai seramai 222 ahli, dan setiap ahli mewakili satu kawasan
pilihan raya. Ahli-ahli dipilih atas dasar sokongan ramai melalui pilihan raya.
Setiap ahli Dewan Rakyat memegang jawatan selama 5 tahun, dan selepas itu pilihan raya yang baru akan diadakan.
Kuasa
perundangan dibahagi antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri. Kuasa ini ditentukan oleh parlimen. Undang-undang tertinggi ialah Perlembagaan Malaysia dan ini memerlukan majoriti dua
pertiga untuk diubah. Undang-undang kedua ialah undang-undang syariah yang menumpukan kepada orang Islam di
Malaysia. Sultan merupakan ketua agama Islam dan kuasa ini tertakluk kepada baginda
kerajaan negeri. (tidak memeranjatkan, undang-undang syariah ini agak berbeza
mengikut negeri)
Yang
di-Pertuan Agong
Yang
di-Pertuan Agong ialah gelaran rasmi ketua negara Malaysia.
Gelaran rasmi yang penuh ialah Seri
Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.
Oleh
sebab Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan, peranan Yang
di-Pertuan Agong kebanyakannya hanyalah sebagai istiadat. Perlembagaan
menyatakan dengan jelas bahawa kuasa eksekutif,
secara teorinya di bawah kuasa ketua negeri, dilaksanakan oleh (atau dengan
nasihat) Kabinet atau Jemaah Menteri yang diketuai oleh Perdana
Menteri[1].
Yang
di-Pertuan Agong sekarang ialah Sultan Mizan Zainal Abidin ibni AlMarhum Sultan
Mahmud Al-Muktafi Billah Shah Al-Haj dari Terengganu.
Jawatan Yang di-Pertuan Agong diwujudkan hasil
daripada Suruhanjaya Reid yang merangka Perlembagaan Persekutuan.Cadangan jawatan
Yang Dipertuan Agong timbul berikutan tentangan terhadap penubuhan Malayan Union yang
dilihat ingin menghapuskan Institusi Raja-Raja Melayu.
Pada Ogos 1957, setelah memilih gelaran Yang
di-Pertuan Agong dan menolak gelaran Yang di-Pertuan Besar yang
dicadangkan sebelum itu, Majlis
Raja-Raja telah bersidang untuk mengundi pemegang takhta yang
pertama.
Jika menurut tempoh lama memerintah,
Major Jeneral Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar (Sultan
Johor), yang dilantik menjadi pada tahun 1895, merupakan sultan yang paling
lama memerintah, tetapi baginda menolak prlantikan tersebut disebabkan baginda telah
lanjut usia (ketika itu baginda berusia 84 tahun).
Yang kedua dalam turutan, Sultan Sir
Abu Bakar Riayatuddin Al-Muadzam Shah ibni Almarhum Sultan Abdullah Al-Mutassim
Billah Shah (Sultan Pahang), yang memerintah pada tahun 1932,
tidak mendapat mandat secukupnya untuk dilantik. Yang lama memerintah
seterusnya, Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum
Tuanku Muhammad dari Negeri
Sembilan, yang menaiki takhta pada tahun 1933, kemudiannya telah
dilantik.
Raja-raja yang hadir ketika pertabalan pertama ialah:
1. Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin
Al-Muadzam Shah ibni Almarhum Sultan Abdullah Al-Mutassim Billah Shah (Sultan
Pahang; 1932-1974)
2. Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum
Tuanku Muhammad (Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan; 1933-1960)
3. Al-Marhum Sultan Hisamuddin Alam
Shah Al-Haj ibni Almarhum Sultan Alaeddin Sulaiman Shah (Sultan Selangor;
1938-1942, 1945-1960)
4. Sultan Badlishah ibni Almarhum
Sultan Abdul Hamid Halim Shah (Sultan Kedah; 1943-1958)
5. Sultan Ibrahim Petra ibni Almarhum
Sultan Muhammad IV (Al-Sultan Kelantan; 1944-1960)
6. Tuanku Syed Putra ibni Almarhum Syed
Hassan Jamalullail (Raja Perlis; 1945-2000)
7. Sultan Ismail Nasiruddin Shah ibni
Almarhum Sultan Zainal Abidin III (Sultan Terengganu; 1945-1979)
8. Sultan Yusuf Izzudin Shah ibni
Almarhum Sultan Abdul Jalil Nasruddin Shah (Sultan Perak; 1948-1963)
9. Tunku Ismail ibni Sultan Sir Ibrahim
(Tunku Mahkota Johor; menjadi Sultan 1959-1981)
Sistem
pemerintahan beraja Malaysia
Jawatan ini digilirkan setiap lima tahun antara
sembilan Pemerintah Negeri Melayu.
Apabila menjawat jawatan Yang di-Pertuan Agong,
seorang kerabat diraja akan dilantik sebagai Pemangku dalam negeri tersebut.
Giliran Negeri
Sistem penggiliran jawatan Yang di-Pertuan Agong
setiap lima tahun dianggap unik. Hal ini dikatakan demikian kerana sistem ini menggabungkan tradisi feudal berasaskan
keturunan darah dengan konsep moden berasaskan perlembagaan.
Malaysia satu-satunya negara di dunia yang mengamalkan
sistem penggiliran ketua negara.
Sistem penggiliran hanya diberikan kepada Raja-Raja
Melayu dari negeri yang dulunya dikenali Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Negeri Bersekutu terdiri daripada Perak, Negeri
Sembilan, Selangor dan Pahang.
Manakala Negeri Melayu tidak bersekutu Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor. Sementara itu Melaka,Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak tidak
berpeluang walaupun mereka menganggotai Majlis
Raja-Raja.
Selepas kitaran pertama sembilan Yang
di-Pertuan Agong (1957-1994), aturan menurut pemerintah negeri adalah seperti menurut kitaran yang telah digunakan sebelum itu, iaitu:
2. Selangor
3. Perlis
4. Terengganu
5. Kedah
6. Kelantan
7. Pahang
8. Johor
9. Perak
Yang di-Pertuan Agong akan melantik sebagai istiadat
iaitu Yang di-Pertua Negeri, atau Gabenor,
kepada empat buah negeri Pulau Pinang, Melaka, Sabah and Sarawak. Yang
di-Pertuan Agong yang ke-13 (sekarang) adalah Sultan Mizan Zainal Abidin ibni AlMarhum Sultan
Mahmud Al-Muktafi Billah Shah Al-Haj dari Terengganu
Faktor
pemilihan
Pemilihan Yang di-Pertuan Agong berdasarkan sistem giliran yang telah ditetapkan.
Terdapat beberapa faktor yang akan dipertimbangkan
oleh Majlis Raja-Raja melalui undi rahsia bagi menentukan pengganti bagi jawatan
Yang di-Pertuan Agong seterusnya.
Syarat yang akan diambil kira ialah:
1. Kekananan dalam kalangan Sultan dan
Raja;
2. Baginda berkenan untuk menjadi
Agong;
3. Tidak mengalami kelemahan atau
ketidak upayaan mental;
4. Merupakan Raja yang berada di
kedudukan teratas;
5. Mendapat sokongan sekurang-kurangnya
lima Raja lain; dan
6. bukan seseorang yang telah
memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong selama dua
penggal berturut-turut.
Faktor lain ialah usia dan tempoh masa pemerintahan
dan kalau kita lihat daripada aspek status atau peranan yang dimainkan oleh
Yang Dipertua, usia dan tempoh masa pemerintahan seseorang Raja di sesebuah
negeri amat penting kerana apabila baginda telah menjalankan pemerintahan dalam
tempoh yang lama ini dapat menggambarkan kematangannya terhadap cara pemerintahan.
Kebaikan
sistem
Hanya yang terpilih sahaja boleh dipilih iaitu menurut
darah keturunan tetapi di dalamnya itu tersemat dan tersisip peraturan yang
bercorak demokrasi moden
iaitu pemilihan secara moden.
Keunikan tradisinya sejak 1957 , kuasa yang dimiliki
oleh Yang di-Pertuan Agong mengatasi segala Raja-Raja Melayu sepanjang tempoh
pelantikannya.
Jika dibandingkan dengan England,
Ratu Elizabeth II, baginda tidaklah seunik Malaysia kerana
sulta atau raja datanghnya daripada satu keluarga sahaja. Uniknya Malaysia pula, ialah ketua negaranya
datang dalam kalangan sembilan Sultan yang memerintah Negeri-Negeri Melayu.
Kuasa sebagai Raja Berperlembagaan
Perkara 181 (1), Perlembagaan Persekutuan menjamin
kedaulatan dan kuasa raja terus berkekalan. Perlembagaan telah memperuntukkan
beberapa kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong. Antaranya ialah baginda diberi
kuasa untuk memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera di negeri Sabah dan Sarawak dan menjaga kepentingan-kepentingan sah
kaum lain. Baginda juga berperanan sebagai ketua agama Islam bagi negeri
baginda sendiri, Pulau Pinang, Sabah, Sarawak,
dan Wilayah-wilayah Persekutuan. Di samping itu,
Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong juga ialah Pemerintah Tertinggi
Angkatan Tentera Negara[2].
Di samping itu, Yang di-Pertuan Agong mempunyai
peranan penting yang lain dalam kerajaan termasuklah[3]:
1. Melantik seorang Perdana
Menteri
2. Menangguhkan pembubaran parlimen
3. Meminta supaya diadakan
Mesyuarat Majlis Raja-Raja bagi tujuan membincangkan
keistimewaan, kedudukan, kemuliaan, dan kebesaran raja-raja.
Raja-raja yang berikut pernah menjadi
Yang di-Pertuan Agong sebelum ini:
1. Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum
Tuanku Muhammad dari Negeri
Sembilan, diputerakan pada 1895, memerintah pada 1957-1960, mangkat
ketika memerintah pada 1 April 1960.
2. Sultan
Hisamuddin Alam Shah Al-Haj ibni Almarhum Sultan Alaeddin Sulaiman Shah dari Selangor,
diputerakan pada 1898, memerintah pada 1960, mangkat ketika memerintah pada 1
September 1960.
3. Tuanku Syed
Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail dari Perlis,
diputerakan pada 1920, memerintah pada 1960-1965, mangkat pada 2000
4. Sultan Ismail
Nasiruddin Shah ibni Almarhum Sultan Zainal Abidin III dari Terengganu,
diputerakan pada 1907, memerintah pada 1965-1970, mangkat pada 1979
5. Tuanku
Al-Mutassimu Billahi Muhibbudin Sultan Abdul Halim Al-Muadzam Shah ibni
Almarhum Sultan Badlishah dari Kedah, diputerakan pada
1927, memerintah pada 1970-1975
6. Sultan Yahya Petra ibni
Almarhum Sultan Ibrahim Petra dari Kelantan,
diputerakan 1917, memerintah pada 1975-1979, mangkat ketika memerintah pada 29
Mac 1979
7. Sultan Haji
Ahmad Shah Al-Mustain Billah ibni Almarhum Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin
Al-Muadzam Shah dari Pahang,
diputerakan pada 1930, memerintah pada 1979-1984
8. Baginda Almutawakkil Alallah Sultan
Iskandar Al-Haj ibni Almarhum Sultan Ismail dari Johor, diputerakan pada
1932, memerintah pada 1984-1989, mangkat pada 2010
9. Sultan Azlan
Muhibbudin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzudin Shah Ghafarullahu-lahu dari Perak, diputerakan pada
1928, memerintah pada 1989-1994
10. Tuanku Jaafar
ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman dari Negeri Sembilan,
diputerakan pada 1922, memerintah pada 1994-1999, mangkat pada 27 Disember 2008
11. Sultan
Salahuddin Abdul Aziz Shah ibni Almarhum Sultan Hisamuddin Alam Shah Al-Haj dari Selangor,
diputerakan 1922, memerintah pada 1999-2001, mangkat ketika memerintah pada 4
Disember 2001
12. Tuanku Syed Sirajuddin ibni Almarhum
Syed Putra Jamalullail dari Perlis,
diputerakan 1943, memerintah pada 2001-2006
13. Sultan Mizan Zainal Abidin ibni AlMarhum Sultan
Mahmud Al-Muktafi Billah Shah Al-Haj dari Terengganu,
diputerakan 1962, memerintah pada 2006-
RAJA
BERPELEMBAGAAN
- Raja
berperlembagaan bermaksud sistem beraja mengikut perlembagaan. Yang di-
Pertuan Agong bertindak menurut nasihat Jemaah Menteri (Kabinet), manakala
raja sesebuah negeri bertindak mengikut nasihat Majlis Mesyuarat Kerajaan
Negeri (EXCO). Dalam lain perkataan, Yang di-Pertuan Agong ialah Ketua
Negara, manakala Perdana Menteri ialah Ketua Kerajaan. Di peringkat negeri
pula raja ialah Ketua Negeri, manakala Menteri Besar atau Ketua Menteri
ialah ketua kerajaan.
- Kedaulatan
dan kuasa raja berkekalan dan terjamin sebagaimana mengikut perkara
181 (1), Perlembagaan Persekutuan iaitu:
"181.(1) Subject to the provisions of this
Constitution, the sovereignty, prerogativies, powers and jurisdicition of the
Rulers and the the provisions of this Constitution, the jurisdiction of the Ruling
Chiefs of Negeri Sembilan within their respective territories as hitherto had
and enjoyed shall remain unaffected".
Kuasa Yang Di- Pertuan Agong:
- melantik
seorang Perdana Menteri
- menangguhkan
pemubaran parlimen
- meminta supaya diadakan Mesyuarat Majlis Raja-Raja bagi tujuan
membincangkan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan, dan kebesaran raja-raja,
- fungsi-fungsi lain yang dinyatakan dalam Perlembagaan ( Perkara 40
(2)).
Kuasa Raja Negeri:
- melantik seorang Menteri Besar
- menangguhkan
pembubaran Dewan Undangan Negeri,
- membuat permintaan bagi mesyuarat Majlis Raja-Raja berkaitan dengan
keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Duli-Duli Yang Maha Mulia
Raja dan perbuatan, amalan atau upacara agama atau adat istiadat,
- sebarang
fungsi sebagai ketua agama atau berhubung dengan adat Melayu,
- melantik
waris atau waris-waris, isteri, pemangku raja atau jemaah pemangku raja,
- melantik
orang-orang pemegang pangkat, gelaran, kemuliaan dan kebesaran di sisi
adat Melayu dan menetapkan berkenaan dengannya,
- Mengawal selia balai-balai di raja dan istana-istana (Perkara 2,
Jadual Kelapan).
"Artikel 16 Fasal 7 Perlembagaan Negeri Perak menyebut seseorang
anggota majlis selain MB (Menteri Besar) memegang jawatan atas perkenan
Sultan...Dalam situasi di mana orang berkenaan (MB) tidak mahu berundur
tetapi kalah, Sultan mempunyai kuasa untuk memecat..."
- Prof Dr.Shad Saleem Faruqi, Bernama, 5 Februari 2009
- Prof Dr.Shad Saleem Faruqi, Bernama, 5 Februari 2009
MAJLIS RAJA-RAJA:
- berfungsi
untuk memilih Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong
mengikut peruntukan Jadual Ketiga;
- mempersetujui
atau tidak mempersetujui supaya apa-apa perbuatan, amalan atau upacara
agama diperluas ke Persekutuan secara menyeluruh;
- memperkenankan atau tidak memperkenankan apa-apa undang-undang dan
membuat atau memberikan nasihat mengenai apa-apa pelantikan yang di bawah
Perlembagaan ini dikehendaki diperkenankan oleh Majlis Raja-Raja atau
dikehendaki dibuat oleh atau selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja;
- melantik anggota Mahkamah Khas di bawah Fasal (1) Perkara
182;
- memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum, atau meremitkan,
menggantung atau meringankan hukuman, di bawah Fasal (12) Perkara
42 (Perkara 38) (2).
Anggota Majlis Raja-Raja mempunyai budi bicara yang berikut:
- memilih
Yang di-Pertuan Agong atau memecat Yang di-Pertuan Agong daripada
jawatannya, atau memilih Timbalan Yang di-Pertuan Agong;
- memberikan nasihat mengenai apa-apa pelantikan;
- memperkenankan atau tidak memperkenankan apa-apa undang-undang yang
mengubah sempadan sesuatu Negeri atau yang menyentuh keistimewaan, kedudukan,
kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja;
- mempersetujui atau tidak mempersetujui supaya apa-apa perbuatan,
amalan atau upacara agama diperluas ke Persekutuan secara menyeluruh; (e)
pelantikan anggota Mahkamah Khas di bawah Fasal (1) Perkara 182;
atau
- memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum, atau meremitkan,
menggantung atau meringankan hukuman, di bawah Fasal (12) Perkara
42 (Perkara 38 (6)).
·
Majlis ini bersidang
sebanyak tiga atau empat kali setahun, selama tiga hari.
Raja-raja dan Yang di-Pertua Negeri diiringi oleh Menteri Besar atau Ketua Menteri.
Persidangan dipengerusikan oleh raja yang terkanan dan setiausahanya ialah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.
Raja-raja dan Yang di-Pertua Negeri diiringi oleh Menteri Besar atau Ketua Menteri.
Persidangan dipengerusikan oleh raja yang terkanan dan setiausahanya ialah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan