Pendekatan Komunikatif
Pendekatan komunikatif cuba mengatasi masalah pengajaran
bertutur yang terdapat dalam pendekatan situasi. Melalui pendekatan ini, penguasaan kemahiran
bertutur bukan sahaja meliputi penguasaan kemahiran kecil untuk menanggap,
mengingati, menyebut sistem bunyi dan struktur dalam sesuatu bahasa, tetapi
kemahiran ini juga merangkumi kebolehan untuk menggunakan unsur-unsur tersebut
dengan tepat dan sempurna dalam sesuatu interaksi bahasa. Hal ini bermakna, pendekatan komunikatif
menegaskan bahawa kemahiran bertutur merangkumi kecekapan menggunakan
unsur-unsur bahasa yang terkandung dalam kemahiran bertutur tersebut serta
kecekapan berkomunikasi dalam sesuatu interaksi atau komunikasi bahasa. Untuk
memastikan kemahiran bertutur itu bukan sahaja meliputi kecekapan bahasa tetapi
juga kecekapan berkomunikasi, pendekatan komunikatif mencadangkan bahawa
pengajaran bertutur mestilah berlandaskan prinsip-prinsip yang berikut:
(a) Kemahiran bertutur melibatkan murid menguasai kecekapan
berbahasa dan menggunakannya dalam konteks penggunaan bahasa yang
sebenarnya. Dengan demikian, kedua-dua
kecekapan itu perlu diajarkan dalam pelajaran bertutur;
(b) Guru perlu mendorong murid berinteraksi dengan
rakan-rakan mereka. Oleh itu, komunikasi sebagai objektif kemahiran bertutur perlu
menjadi objektif dalam proses pengajaran
dan pembelajaran guru dalam bilik darjah;
(c) Pembelajaran kemahiran bertutur melibatkan proses
kognitif. Sehubungan dengan itu, guru
perlu mendedahkan murid kepada pelbagai situasi formal dan tidak formal dalam
pengajaran dan pembelajaran kemahiran mendengar dan bertutur. Dengan demikian, murid
dapat menggunakan berbagai-bagai strategi komunikasi yang sesuai dengan situasi
bertutur tersebut. Pendedahan yang
begini dapat melatih murid memikir dan menggunakan berbagai-bagai bentuk
bahasa, bentuk paralinguistik dan bukan linguistik bagi menyampaikan mesej
mereka dengan lebih berkesan;
(d) Guru perlu membentuk hubungan yang positif antara dan
dalam kalangan murid dengan guru. Dengan ini, terbentuklah persekitaran
pembelajaran yang boleh mendorong murid untuk bertutur dengan lebih selesa,
yakin dan berkesan; dan
(e) Sesuatu aktiviti bertutur dapat terlaksana dengan lebih
berjaya jika murid mempunyai pengalaman dan pengetahuan tentang perkara yang
dibincangkan. Dengan demikian guru perlu
mendedahkan murid kepada pengalaman dan pengetahuan itu melalui alat bantu
mengajar, lawatan, keratan akhbar, bahan bacaan dan bahan rakaman menjadi
semakin perlu.
Pendekatan situasi mengutamakan ketepatan penggunaan unsur-unsur bahasa dalam
pertuturan. Dengan itu, aktiviti
bertutur merupakan aktiviti latih tubi supaya murid dapat menyebut bunyi dan
struktur bahasa dengan betul. Contohnya, menyebut sesuatu dialog atau karangan
lisan sebagaimana yang berikut.
Wanita : Pak
cik, bil air boleh bayar di kaunter ini ke?
Kakitangan pos : “Pak
cik”?
Wanita : (terdiam)
Kakitangan pos : Cik
adik...umur saya ni baru 35 tahun, kenapa panggil pak cik?
Wanita : Maafkan
saya. Tetapi bapa saudara saya yang
bongsu
baru berumur 30 tahun. Dia pak cik saya.
Kakitangan pos : Lain
kali panggil saya abang atau encik. Saya berkahwin pun
belum.
Sebenarnya, terdapat persamaan pendekatan situasi dan komunikatif dalam
pengajaran kemahiran bertutur. Kedua-dua
pendekatan ini menggambarkan dalam pengajaran kemahiran bertutur, guru perlu
memberi latihan kepada murid-murid menggunakan unsur-bunyi bunyi dan struktur
bahasa terlebih dahulu sebelum menyuruh murid melaksanakan sesuatu aktiviti melibatkan
kemahiran bertutur. Tanpa latihan
daripada guru, murid-murid tidak akan dapat menguasai kemahiran bahasa: bertutur
dengan menggunakan bahasa yang tepat dan berkesan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan